Unieważnienie umowy kredytu, odfrankowienie, ugoda… Na co się zdecydować?

W obliczu trudności finansowych coraz więcej osób szuka możliwości na załagodzenie ciężaru spłaty swojego zobowiązania. Frankowicze najczęściej zastanawiają się pomiędzy unieważnieniem umowy kredytu, jego odfrankowieniem oraz ugodą. Dzisiaj postaramy się Wam podpowiedzieć, która opcja jest najlepsza!

Na czym polega unieważnienie umowy kredytu frankowego?

Na początku warto zaznaczyć, że unieważnienie umowy kredytu frankowego możliwe jest w sytuacji, kiedy umowa została zawarta z naruszeniem przez bank obowiązującego prawa. Można więc stwierdzić, że od samego początku nie miała ona mocy prawnej, czyli tak naprawdę nie obowiązywała. Unieważnienie umowy kredytu we frankach wiąże się z wejściem na drogę sądową, a do przyczyn stwierdzenia nieważności zobowiązania można zaliczyć:

• niedopełnienie obowiązku informacyjnego przez bank,
  • niezgodność umowy z przepisami,
  • zawarte w umowie kredytowej klauzule niedozwolone,
  • nieprawidłowe informowanie kredytobiorcy o warunkach kredytu,
  • niepoprawne postępowanie banku w procesie przyznawania kredytu.

Unieważnienie umowy kredytu we frankach może być korzystnym rozwiązaniem dla wszystkich tych, którzy chcą uniknąć długoterminowych zobowiązań lub też nie mają możliwości, by spłacić zaciągnięty kredyt. Warto tu zaznaczyć, że w procesie unieważnienia kredytu we frankach, warto skorzystać z pomocy doświadczonej kancelarii prawnej, która poprowadzi frankowicza przez ten skomplikowany, lecz warty uwagi i poświęconego czasu, proces.

Czy warto wybrać odfrankowienie kredytu?

Kolejną możliwością jest odfrankowienie kredytu, który polega na usunięciu z umowy kredytowej niedozwolonych klauzul wraz z jednoczesną możliwością zwrotu nadpłaconych już rat. W konsekwencji frankowicz w dalszym ciągu ma do spłacenia zobowiązanie, jednak zostaje ono niejako przemienione na złotówki, które oparte jest o LIBOR wraz z marżą. Można więc stwierdzić, że odfrankowienie kredytu pozwala na zmniejszenie swojego zobowiązania.

Ugoda — alternatywa dla unieważnienia umowy frankowej

Pozostaje nam jeszcze możliwość zawarcia ugody, czyli najszybszej, spośród wyżej wymienionych opcji. Warto jednak dobrze przemyśleć, czy będzie to rozwiązanie najbardziej opłacalne. Po zawarciu ugody, kredyt zaciągnięty we frankach przekształca się w złotówkowy, a co za tym idzie, przestaje on być zależny od kursu szwajcarskiej waluty. Jest to istotne, ponieważ polskie kredyty złotówkowe oprocentowane są stawką WIBOR, która zaś zależy od stóp procentowych Narodowego Banku Polskiego. Warto mieć to na uwadze, ponieważ, w związku z tym, banki oferują przewalutowanie zobowiązania zaciągniętego we frankach przy niezwykle wysokiej stawce WIBOR.

Jak widać, unieważnienie umowy frankowej, jej odfrankowienie oraz ugoda to trzy możliwości, które należy dokładnie przeanalizować, chcąc naprawić swoją sytuację finansową. Warto również skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów, którzy pomogą i doradzą, którą ścieżkę wybrać.