Dlaczego frankowicze przegrywają sprawy w sądzie?

Coraz więcej frankowiczów decyduje się wkroczyć na drogę sądową przeciwko bankowi, który udzielił kredytu w obcej walucie. W ciągu ostatnich 6 miesięcy sąd wydał ponad 4 tysiące wyroków w sprawie kredytów frankowych. Nie wszystkie jednak były przychylne dla frankowiczów. Co wpływa na finalny wyrok w sprawie kredytu frankowego? Na to pytanie dziś odpowiemy.

Czy każdą sprawę frankową można wygrać?

W większości przypadków frankowicz jest w stanie wygrać w sądzie, jednak musi on spełniać konkretne wymagania, które miały miejsce przy podpisywaniu umowy z bankiem. Sąd zwykle wydaje wyrok na korzyść osoby, która nie prowadzi działalności gospodarczej, a kredyt brała w celach mieszkaniowych. Na korzyść frankowiczów wpływają także warunki umowy, szczególnie jeśli zawierają tzw. tabelę kursowych banków.

Każda osoba przed złożeniem pozwu o kredyt frankowy powinna najpierw upewnić się, że jej umowa kredytowa faktycznie jest wadliwa. Samo posiadanie zobowiązania we frankach jeszcze nie gwarantuje wygranej w sądzie.

Dlaczego frankowicze przegrywają w sądzie?

Sądy działają na korzyść banków tylko w określonych przypadkach. Dzięki orzeczeniu sądu najwyższego kredyty frankowe ulegają przewalutowaniu, jeśli osoba zadłużona ma status konsumenta. Sąd w niektórych przypadkach może stwierdzić, że dłużnikowi nie przysługuje ochrona konsumencka. Niektórzy kredytobiorcy, mogą zostać uznani za przedsiębiorców, np. kiedy kwota zobowiązania w połowie zostaje przeznaczona na prowadzenie działalności gospodarczej (kredytobiorca wziął kredyt na cele mieszkaniowe, ale prowadzi w nich biznes), nieważne są także sytuacje, w których kredytobiorca przeznaczył kwotę na lokal użytkowy bądź nieruchomość inwestycyjną, np. apartament, który jest wynajmowany w celach zarobkowych.

Co zwiększa ryzyko przegranej w sprawie frankowej?

Mieszane cele kredytowe czy uznanie frankowicza za przedsiębiorcę może sprawić, że nie wygra on rozprawy sądowej. Istnieje zagrożenie przegranej sprawy, nawet jeśli nie zostanie on uznany za przedsiębiorcę. Okazuje się, że kluczowe są informacje o kredytobiorcy przy podpisywaniu warunków umowy. Frankowicz może mieć problem z udowodnieniem winy banku, jeśli negocjował on warunki umowy kredytowej, tak, by była dla niego korzystniejsza, miał wykształcenie ekonomiczne i znał ryzyka kredytu walutowego lub jeśli posiadał kredyt w innej walucie.

Jak wybrać odpowiednią kancelarię do sprawy o kredyt we frankach?

Zdarza się, że frankowicze przegrywają sprawę, ponieważ powierzyli oni swój kredyt niewłaściwym osobom. Na fali popularności procesów frankowych, powstaje wiele kancelarii frankowych, które oznajmiają, że specjalizują się w prawie frankowym, rzeczywistość jednak weryfikuje. Sprawy frankowe potrafią być bardzo skomplikowane, podstawowa wiedza prawna może nie wystarczyć, ważne jest także doświadczenie. Warto zatem zwrócić uwagę na wybór odpowiedniego prawnika, który skutecznie poprowadzi rozprawę do obrony.

1 komentarz

1. Tomasz Rak

Tyle się mówi o wygranych sprawach sądowych Frankowiczów, że mało kto przyjmuje do wiadomości, że to da się przegrać. Pokrzywdzeni w tej sytuacji są niestety uczciwi przedsiębiorcy.

Odpowiedz